scent of a lemon

Gröna linjen 11.15

Kategori: Allmänt

Klockan 11.15 idag åkte jag tunnelbana på väg till mitt jobb. Solens strålar tittade fram och in på några utvalda människor genom tågfönstret. Jag satt på höger sida i tågets färdriktning, närmast fönstret och blickade ut över det välkända landskapet. Mittemot mig satt en kvinna i beige jacka och svart axellångt hår, som knapprade intensivt på sin mobil. Platsen till vänster om mig var till större del av tiden ledig, så jag hade fri hörsel och syn-uppsikt till vänster sida av tågets fyr-plats. På andra sidan gången, satte sig en mor och hennes dotter. Dottern kan ha varit cirka fyra år gammal, modern cirka 30 år äldre.
Modern och dottern pratade, samtiigt sprang dottern runt och svajade sig lite i flera olika handtag medan hon tittade drömmande på olika objekt och människor.
Den fyraåriga dottern hade många frågor att få svar på, samt många saker att vilja få fram.
D- Mamma?
D- Mammaaaa? Vad är Skärmarbrink?
M- Det är en station, där vi brukar gå av.
D- Mamma, jag ser en gubbe.
M- jaså?
Dottern pekar.
M- Ja det är chauffören.
D- Varför då?
M- Någon måste köra tåget, så att vi åker rätt.
D- Jag är en tant.
M- haha nä det är du ju inte.
D- Jag är en gubbe.
D- Det ska bli kul idag! Jag är trött.
M- Vad bra att det ska bli kul! Men det är klart du är trött, du som gick upp så tidigt! Varför gick du upp så tidigt?
D- Jag vet inte.
D- Mamma när ska vi gå av?
M- Vi ska åka några stationer till, sen ska vi möta upp X där. Så ska vi åka tillsammans till parken.
D- Mamma, jag är kär i dig.

Kommentarer

  • karro säger:

    Hahah så himla oväntade saker barn säger, så underhållande!

    2012-06-06 | 22:45:36

Lätta ditt hjärta: